Vraag uit het werkveld: interactief presenteren

Netwerk DAK ontvangt regelmatig uiteenlopende vragen van medewerkers of bestuursleden van lokale inloophuizen, buurtpastoraat en straatpastoraat. Vragen die wij graag voor jullie uitzoeken! Elke maand deelt Netwerk DAK het antwoord op een vraag die wellicht ook voor jou interessant is. We trappen af met de vraag: hoe kan ik het werk van inloophuizen interactief presenteren op een manier die interessant is voor pubers? 

Vraag: Samen met een van onze gasten ga ik binnenkort een presentatie geven aan een kleine groep jongeren. Eerst vertellen wij over het inloophuis, daarna gaan de jongeren een lunch maken voor onze gasten. Nu ben ik bezig om een presentatie te maken. Hebben jullie vanuit Netwerk DAK misschien tips en trucks voor interactieve elementen voor een presentatie over dak- en thuislozen en mensen met psychische kwetsbaarheid op het niveau van pubers? 

Het belangrijkste antwoord op deze vraag is: maak het werk tastbaar en relateer het aan de belevingswereld van jongeren. Heel leuk dat de jongeren ook zelf een lunch gaan voorbereiden voor de gasten. Zo betrek je ze in het werk op een manier die met een presentatie alleen niet mogelijk is.

Een aantal leuke manieren van interactief presenteren om uit te proberen. Deze tips hebben wij eerder bij andere inloophuizen voorbij zien komen. Echte best practices dus!

  • Meng een reeks foto’s van dak- en thuislozen met foto’s van andere mensen, inclusief jezelf. Laat de jongeren reden wie de daklozen waren.
  • Gebruik bij interactieve elementen in een presentatie aan een grote groep de applicatie Mentimeter. Via hun telefoon kunnen jongeren antwoord geven op vragen en stellingen, die op een groot scherm verzameld worden. Netwerk DAK gebruikt Mentimeter bij online workshops. Wil jij het ook gebruiken? Stuur een mailt om gebruik te maken van ons abonnement.
  • Laat alle jongeren één specifieke vraag aan de gast formuleren en deze stellen. aansluitend op de antwoorden gaan de jongeren in groepjes van drie uiteen om door te praten. Bijvoorbeeld naar aanleiding van de vragen: ‘Wat viel jou het meeste op’, ‘Wat heeft je het meeste geraakt’ en ‘Hoe zou jij hierop gereageerd hebben als je in zijn / haar schoenen zou staan?’.
  • Laat iedereen aan het eind van de ontmoeting ‘iets’ zeggen wat hij of zij aan de gast wil meegeven (een mooie wens bijvoorbeeld). Dat maakt het persoonlijk, en het zal de aanwezige gast zeker goed doen!
  • Gebruik beeldmateriaal tijdens de presentatie. Op YouTube zijn er bijvoorbeeld filmpjes te vinden met opnames van de Straatklinkers, het daklozenkoor van Amsterdam. Ook verschillende inloophuizen hebben korte filmpjes gemaakt over het werk dat zij doen (bijvoorbeeld Ik Wil in Eindhoven en de Regenbooggroep in Amsterdam). Ben je op zoek naar meer goed beeldmateriaal? Stuur ons een mail en wij helpen je verder.
  • Voor een groep jongere kinderen is het volgende gedachtenexperiment een goede oefening om uit te leggen wat het betekent om dak- of thuisloos te zijn. Vraag aan de kinderen: “Je komt thuis, en dan blijkt dat je ouders een week met vakantie zijn gegaan. Ze zijn jou vergeten en je kan het huis niet meer in. Waar ga je dan heen?” Dan antwoordde de kinderen: mijn opa en oma, de buren, tantes en ooms, vriendinnen. Daarna kun je uitleggen: de mensen die bij ons komen, die hebben nergens om naartoe te gaan. Die hebben misschien geen familie, geen sociaal netwerk. Daarom zijn wij er voor ze.

Veel succes!

Loop jij ook ergens tegenaan? Heb jij een vraag over de praktijk in het inloophuis, buurtpastoraat of straatpastoraat? Of zoek je hulp bij fondsenwerving, vrijwilligersbeleid of een regeling waar jouw inloophuis aan moet voldoen? Laat het ons weten! Wij denken graag mee. Mail ons via info@netwerkdak.nl

gepubliceerd: 15 juni 2021