Vijf creatieve ideeën voor het schrijven van een jaarverslag

Het eind van het jaar is voor velen een tijd voor reflectie en dat betekent ook: terugblikken wat er in het inloophuis het afgelopen jaar is gebeurt.

Netwerk DAK deelt vijf creatieve ideeën voor het schrijven van een jaarverslag. We laten ons daarbij inspireren door wat lokale plekken afgelopen jaar zelf deden!

1. Maak het persoonlijk

Persoonlijke verhalen zijn een prachtige manier om de impact van het werk van inloophuizen te laten zien. Het Annahuis in Breda vertelt in haar jaarverslag niet alleen over de stand van zaken in het inloophuis, maar laat gasten aan het woord over wat zij belangrijk vinden. Ze delen verhalen van bezoekers én de lievelingsrecepten die het afgelopen jaar in de keuken zijn gemaakt.

Voorbeeld: jaarverslag 2021 Annahuis Breda

2. Wordcloud

JOTA Oostburg begint haar jaarverslag met een wordcloud met daarin hun kernwaarden. Een mooie manier om de lezer in één oogopslag te laten zien waar jouw inloophuis voor staat. Een wordcloud maak je bijvoorbeeld via deze website.

Voorbeeld: jaarverslag 2021 JOTA Oostburg

3. Activiteit per pagina

Twijfel je nog over de structuur van het jaarverslag? Kruispunt Nijmegen en de Pauluskerk kozen ervoor om voor elke activiteit of dienst die ze aanboden een (dubbele) pagina in het jaarverslag uit te trekken. Ze geven toelichting via een korte tekst en maken de pagina’s ook mooi op met foto’s en uitgelichte kernpunten.

Voorbeeld: jaarverslag 2021 Kruispunt Nijmegen & jaarverslag 2021 Pauluskerk Rotterdam

4. Infographic

Lange teksten kun je opbreken door te werken met infographics. Met een infographic laat je informatie via een beeld zien in plaats van in een tekst. Gebruik bijvoorbeeld een infographic voor een bepaald onderdeel van het jaarverslag: het financiële gedeelte of een overzicht met hoeveel activiteiten er zijn geweest, hoeveel bezoekers daar op af kwamen etc.  Netwerk DAK kiest ervoor om ‘Netwerk DAK in cijfers’ als infographic weer te geven.

Voorbeeld: jaarverslag 2021 Netwerk DAK (pagina 6 en 7)

5. Wat vinden bezoekers zelf?

De Steiger in Alkmaar ontdekte tijdens het uitvoeren van de impacttool van Fonds Franciscus een creatieve manier om persoonlijke verhalen te vertellen. In plaats van bezoekers hun eigen verhaal te laten vertellen, vroegen ze hen iets te vertellen over het inloophuis zelf. Ze vroegen bijvoorbeeld: Wat zou je missen als het inloophuis er niet zou zijn? Als jij het voor het zeggen zou hebben: wat zou je dan veranderen?

Voorbeeld: jaarverslag 2021 De Steiger Alkmaar (pagina 20-23)