Jaarverslag 2022: ‘Een plek waar ze je naam kennen’

“Hier moest ik zijn. Dit is de plek waar ik moest komen.” Dit zijn de woorden van een bezoeker van een van de inloophuizen afgelopen jaar.

Het zinnetje blijft me nu al maanden bij. Want zo vanzelfsprekend is het niet om je welkom te voelen. Om een plek te vinden waar ze je naam kennen, waar ze je missen als je niet komt en je gewoon mag zijn wie je bent. Zeker niet als er velen zijn die je met andere ogen bekijken: die alleen maar de problemen zien, dat je schulden hebt, geen huis.

Relationeel werken

‘Door Aandacht Kracht’, dat is de betekenis van het woord DAK. Als een netwerk van aandacht verspreid over het hele land, zo kun je het netwerk van de 150 inloophuizen, buurt- en straatpastoraten zien. Hier proberen we samen, ieder vanuit onze eigen plek, steeds met nieuwe ogen te kijken en verbinding te zoeken met ieder mens dat op ons pad komt.

Door te luisteren, samen te eten, wandelen, hard te zingen of soms een traan te laten. Door te ondersteunen bij geldzaken of door mee te gaan naar de rechter om een huisuitzetting te voorkomen. Dat is relationeel werken.

Jaarverslag 2022

Hoe waardevol dat werk is en hoe Netwerk DAK zich heeft ingezet om het in 2022 te helpen versterken, dat lees je in dit jaarverslag. In de hoop dat we de aandacht levend houden, dat nog veel meer mensen kunnen zeggen: “Dit is de plek waar ik moest komen!”

Met een hartelijke groet,

Veerle Rooze